Patarimai dviratininkams

 Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šiemet iki 2016-08-16 Lietuvoje eismo įvykiuose nukentėjo 156 dviratininkai, septyni neteko gyvybės. Eismo įvykių metu nukentėjo net 42 vaikai dviratininkai.

Dviratininkas kelyje: Saugumą pamiršome!

Pastarieji įvykiai Klube privertė susimastyti apie priežastis, kodėl mes vis dar Nesaugiai važiuojame dviračiu. Sukūriau šią  temą norėdamas priminti jau senai parašytą "LKA KK keliautojo ABC brošiūrą". Tiesos kaip buvo, taip ir liko tos pačios.

Ypatingas pavojaus traukos centras – dviratininkas mieste

Tik kvailai meluočiau sau ir kitiems, jei sakyčiau , kad važiuoti mieste yra saugu. Dviratininkui mieste pavojai dygsta iš visų pusių ir visų galų, o konkrečiau tai automobiliai, nedraugiški ar netolerantiški pėstieji, šunys, atės ir kiti gyvūnai, vaikai na ir žinoma prie visos blogybių puokštės tai tvyrantis smogas mieste – ekologinis klimatas. Ir čia nesibaigiantis grėsmių sąrašas dviratininkui važiuojančiam mieste. Nežiūrint į visas nurodytas blogybes, dviratininkų bendrija auga kiekvienais metais. Ši veikla populiarėja, tai jau matosi ir be statistinių rodyklių.

Prieš tai minėti pavojai negąsdina dviratininkų, nes privalumų važiuoti dviračiu yra daugiau, nei trukumų. Dviratinė transporto priemonė – universali, ekonomiška, sąlyginai nebrangi, mažai eksploatacijos reikalaujanti, sveikatą gerinanti transporto priemonė. Dviratis ekologiškas įrenginys.

Kodėl daugėja dviratininkų entuziastų mieste?

Paradoksalu tai, kad gaminame automobilius, kompiuterius, baldus ir darome kažkokias varžytuves stengdamiesi užklijuoti ant jo „EKO“ ar pan. tipo ženkliuką. Tiek šimtmečių gaminamas dviratis ir niekam nekilo minties jam sutekti kokį mistinį „Eko“, " BioEko" statusą, kai aplink įvairiausiems daiktams tokius sertifikatus, standartus, prekės ir kokybės ženklus suteikiame ir tuo visi džiaugiamės. Du pagrindinai dviračio unikalumo bruožai: pirma – jis visiškai ekologiškas be jokiu marketinginių prasimanymų, antra – žmogaus sveikatą stiprinantys įrenginys. Toliau būtų galima vardinti užsienio šalių suformuotus požiūrius į dviratininkus, dvirkelių infrastuktūros būtinybę ir kitus klausimus, susiejusius su dviratavimu. Palikim tai kitam kartui, gal kitai rašliavai, kitam pamastymui. Būkime šiuo atveju realistais ir bandykime miesto „džiunglėse“ išgyventi važiuojant dviračiu. O kas belieka – ane ? Tą pesimistinį išsakytą sakinį taikau ne tiems dviratininkams, kurie kartą per savaitę ar mėnesį išvažiavę pasidžiaugti savo dviratę priemonę ir tuo pačiu pademonstruoti ją draugams, nustebinti jos kaina bičiulius. Kaip taisyklė jų pasivažinėjimas baigiasi saugiai važiuojant Vingio parko ar Neries pakrantės dviračių keliuku. Žinoma džiugu ir tai. Pesimizmo aurą taikau tiems, kurie dviratį naudoja, kaip transporto priemonę. Kurie diena dienon su ja važiuoja į darbą. Tik pastoviai važinėdamas dviračiu gali pastebėti mieste tvyrančią dviratininkų situaciją, dviratininkų saugumo nebuvimo klausimo aštrumą. Nežiūrint į aštrias dviratavimo problemas, kaip minėjau jau, dviratininkų bendruomenė mieste didėja, nors fiksuojami atvejai, kai saugus pasivažinėjimas dviračiu taku baigiasi kelione į Anapilį. Siekiant nors kiek mažinti saugumo problemas norėčiau pakalbėti apie dviratininkui būtiną inventorių.

Šalmas

Iš savo, deja liūdnos patirties, primygtinai siūlau važinėti visiems su šalmu. Taip, važiuojant su šalmu yra daug nepatogumų. Šalmą reikia turėti, šalmą reikia užsidėti ir nusiimti, šalmas varžo judesius, šalmo buvimas atima laisvės pojūti „lekiu su vėjeliu“, šalmas slepia gražius ilgus merginos plaukus, o dar baisiau tas velnio sugalvotas šalmas koreguoja nuostabias merginų šukuosenas.... na vieni minusai. Taip nepatogu, taip negražu, bet įprasite, priprasite ir tikrai išgyvensite šį šalmo teikiamą nemalonų pojūtį. Pliusas deja tik vienas – jūsų galvos saugumas. Ir blogiausia tai, kad galva sutrenkiama būtent tada, kai šalmo nedėvite. Taip, kad geriau dėvėkite šalmą važiuojant dviračiu. Beje pas mus klube yra pavyzdžių, kai šalmas padėjo dviratininkams net sustojus ir ilsintis! Ir jei ne šalmo devėjimas, pasekmės būtų buvusios žymiai liūdnesnės.

Žibintai, mirksiukai

Jei jau turite dviratį, tai privalu turėti ir baltos spalvos mirksiuką dviračio priekyje, raudonos spalvos mirksiuką dviračio gale. Abu mirksiukai turi būti matomi, o ne paslėpti po krepšiais, bagažine ar dar kaip nors uždengti. Reiktų įsisąmoninti, kad šie mirksiukai reikalingi Jums ir Jūsų saugumui, jie visada turi veikti tamsiu paros metu. Patartina įsijungti lietuj lyjant ar rūkui esant ir dienos metu. Jokiu būdu nereikia stengtis taupyti mirksiukams baterijų ar akumuliatorių energijos. Patogu naudoti magnetinius mirksiukus, tada pamiršti baterijas ar akumuliatorius, sėdi važiuoji ir jie visada šviečia, mirksi ar diena ar naktis, rūpintis naujomis baterijomis nereikia, na išties patogu. Kaip ryškiai turi šviesti mirksiukai – kuo ryškiau tuo geriau. Perkant mirksiukus galite žinoma sutaupyti ir kartu apgauti save nusipirkus mirksiukus, kurie „ale“ šviečia už kokius 3 Lt iš „Maxima“. Pagal Lietuvos KET dienos metu važiuojant Lietuvos keliais privaloma turėti žibintus ARBA liemenę. Važiuojant vakare PRIVALOMA TURĖTI ir tą ir tą. Rekomenduoju visą laiką prie dviračio, kuprinėje turėti liemenę, kad užtrukus būtų galima ją apsirengti.Primenu, mirksiukų tikslas yra, kad Jūs būtumėte pastebėtas iš kuo tolesnio atstumo – tai Jūsų saugumas. Jus kelyje turite būti matomas, kuo anksčiau eismo dalyviai jus pastebi, tuo Jus esate saugesnis.

Apranga

Aprangai galėčiau pasiūlyti 3 išskirtinius kriterijus: aprangos ryškumas, aprangos funkcionalumas ir aprangos patogumas. Būtent dviratininko aprangos ryškumą pažymėjau pirmoje eilėje, nes tai tiesiogiai susijęs klausimas su dviratininko saugumu. Kuo iš toliau tave pamato vairuotojai, pėstieji, tuo saugesnis tavo kaip dviratininko važiavimas. Vairuotojai tikrai labiau gerbia dviratininkus su ryškia apranga, nei užsidėjus standartinius džinsus ir pilkus ar asfalto spalvos marškinėlius, tamsiu paros metu juodą striukę. Labai gerai , kai į apranga jau yra įsiūta atšvaitų juostelės ar uždėtas atspindintis šviesą reflektorius. Toliau kalbant apie aprangą, dviratininkui ji turi būti patogi ir nevaržyti judesių. Džinsai netinka važinėti dviračiu, nors jau yra specialiai gaminami džinsai miesto dviratininkams , kurie turi visas reikiamas savybes, nepraleidžia vandens, kvėpuoja, elastingi ir žinoma stilingi. O standartiniai džinsai sunkūs, trina, per lietų primirksta ir greit neišdžiūna, na vieni nepatogumai. Marškinėliai dviratininkui turi būti aptempti, nesudaryti „burės efekto“, iš praktikos sakau, kad sintetiniai marškinėliai geriau nei medvilniniai, nes jie geriau išgaruoja ir „kvėpuoja“. Taip pat paminėtina tai, kad, kas pabando dviratininkų šortus su „pampersais“ ir toliau juos sėkmingai naudoja, nors iš pradžių būna tikrai skeptiškas nusistatymas prieš juos. Na tipo „juokinga“ „keista“..... neagituoju, bet pabandykite ir tada vertinkite.

Veidrodis

Yra patartina naudoti veidrodėlius važiuojant su dviračiu. Dažniausiai veidrodėlius naudoja juos pritaisydami ant vairo. Kitas populiarus variantas yra veidrodėlį tvirtinti ant šalmo. Veidrodėlių naudojimas leidžia dviratininkui važiuoti ir nesukinėti galvos, bei nesistengti atsigręžti. Bandymas atsigręžti važiuojant dviračiu kartais sukelia liūdnas pasekmes – dviratininkas susimėto vairą ir nuvirsta arba nusigręžęs „pagauna“ kliūtį ir tada nuvirsta. Labai didelė tikimybė atsisukus atgal iškrypti iš judančios tiesios trajektorijos, tai pavojinga, ypatingai kai važiuoji miesto judria gatve. Turint vieną ar kitą veidrodį dviratininkui nereikia sukinėtis ir tada jo saugumo laipsnis didėja.

Kvėpavimo kaukės

Pastaruoju metu yra pasirodžiusios prekyboje ir jau dviratininkai važinėja mieste su specialiomis kaukėmis. Šios kaukės būna su keičiamais filtrais arba be jų. Tie kas gyvena ne didmiestyje dar šios problemos nesupras, bet deja ji yra. Ar reikia naudoti tokio tipo respiratorius ar panašias priemones ? Nežinau, bet faktai tokie, kad sudeginus vieną kg. benzino ir vieną kg. dyzelinio kuro mums į aplinką patenka teršalų :

  • Teršalas/nuodas kūnui Benzinas Dyzelinas
  • Teršalo svorio matas gr. gr. 
  • Anglies monoksidas 465 21
  • Angliavandeniliai 23 4
  • Azoto oksidai 15 18
  • Sieros dioksidas 2 8
  • Aldehidai 1 1
  • Suodžiai 1 5
  • Švinas 0,5 
  • Iš viso: 507 gr. 557 gr. 

Dabar tik galite įsivaizduoti, skaičiuoti, kokį kiekį ir kokia „puokštę“ teršalų gauna mūsų mylimas kūnas važiuojant kamščiuose dviračiu kartu su automobiliais. Patarimas - geriau vengti tokių kelių ir daryti lanką ekologiškesniu keliu.

Akiniai

Kalbant apie akinius dviratininkėms-merginoms norisi parašyti, kad važiuojant dviračiu merginos turi dėvėti ir akinius nuo saulės, nes tai gražu. Akinai atlieka ir daugiau labai gerų funkcijų apart, kad papuošia merginas. Važiuojant tiek asfaltuotais keliais tiek žvyrkeliais susiduriame su dulkėmis. Jos griaužia akis, blogina matomumą ir t.t. Labai svarbus akių momentas yra kai važiuoji ir įskrenda koks vabzdys (vabzdė)  į akį. Dėvint akinius, šios problemos tiesiog nėra. Taip pat važiuojant miško tekelių ar parku pasimaišo medžių, krūmų šakos. Vėl gi dėvint akinius, jūsų akys apsaugotos. Pravažiuojanti mašina pakelia į viršų mažus akmenukus, ir jie papuola dviratininkui į veidą deja pataiko kartais ir į akį. Taip pat važiuojant didesniu greičiu pasitaiko, kad su veidu pagauni kokį ir didesnį vabzdį, mašalą ir pan. Akinai dar saugo ir nuo saulės spindulių, nereikia prisimerkti. Man patogu akinius naudoti ir esant lietui, vanduo nepatenka į akis. Yra patartina naudoti dviratininkams skirtus akinius, kuriu stikliukai keičiasi. Juos galima naudoti tiek šviesiu tiek tamsiu paros metu. Kalbant apie akinius labai brangių nenaudoju, nes keliaujant jie turi savybę susibraižyti, tai kas sezoną ar kas antrą akinius be gailesčio pasikeičiu. Žinoma priežastis, kad su akiniais esi „kietas“ yra svarbiausia :)