Patarimai dviratininkams

 Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, iki 2016-08-16 Lietuvoje eismo įvykiuose nukentėjo 156 dviratininkai, septyni neteko gyvybės. Eismo įvykių metu nukentėjo net 42 vaikai dviratininkai.

Dviratininkas kelyje: Saugumą pamiršome!

Pastarieji įvykiai privertė Klubą susimastyti apie priežastis, kodėl mes vis dar Nesaugiai važiuojame dviračiu. Sukūrrėm šią  temą norėdami priminti jau senai parašytą "LKA KK keliautojo ABC brošiūrą". Tiesos kaip buvo, taip ir liko tos pačios.

Ypatingas pavojaus traukos centras – dviratininkas mieste

Tik kvailai meluotume sau ir kitiems, jei kalbėtume , kad važiuoti mieste yra saugu. Dviratininkui mieste pavojai dygsta iš visų pusių ir visų galų, o konkrečiau tai automobiliai, nedraugiški ar netolerantiški pėstieji, šunys, katės ir kiti gyvūnai, vaikai na ir žinoma prie visos blogybių puokštės prisideda ir tvyrantis smogas mieste – ekologinis klimatas. Nežiūrint į visas nurodytas blogybes, dviratininkų bendrija auga kiekvienais metais. Ši veikla populiarėja, tai jau matome ir be statistinių rodiklių.

Prieš tai minėti pavojai negąsdina dviratininkų, nes privalumų važiuoti dviračiu yra daugiau, nei trūkumų. Dviratė transporto priemonė – universali, ekonomiška, sąlyginai nebrangi, mažai eksploatacijos reikalaujanti, sveikatą gerinanti transporto priemonė. Dviratis ekologiškas įrenginys.

Kodėl daugėja dviratininkų entuziastų mieste?

Paradoksalu tai, kad gaminame automobilius, kompiuterius, baldus ir darome kažkokias varžytuves stengdamiesi užklijuoti ant jo „EKO“ ar pan. tipo ženkliuką. Tiek šimtmečių gaminamas dviratis ir niekam nekilo minties jam suteikti kokį mistinį „EKO“, " BioEko" statusą, kai aplink įvairiausiems daiktams tokius sertifikatus, standartus, prekės ir kokybės ženklus suteikiame ir tuo visi džiaugiamės. Du pagrindiniai dviračio unikalumo bruožai: pirma – jis visiškai ekologiškas be jokių marketinginių prasimanymų, antra – žmogaus sveikatą stiprinantys įrenginys. Toliau būtų galima vardinti užsienio šalių suformuotus požiūrius į dviratininkus, dvirkelių infrasrtuktūros būtinybę ir kitus klausimus, susijusius su dviratavimu. Palikim tai kitam kartui, gal kitai rašliavai, kitam pamastymui. Būkime šiuo atveju realistais ir bandykime miesto „džiunglėse“ išgyventi važiuojant dviračiu. O kas belieka – ane? Tą pesimistinį išsakytą sakinį taikome ne tiems dviratininkams, kurie kartą per savaitę ar mėnesį išvažiuoja pasidžiaugti savo dvirate priemone ir tuo pačiu pademonstruoti ją draugams, nustebinti jos kaina bičiulius. Kaip taisyklė jų pasivažinėjimas baigiasi saugiai važiuojant Vingio parko ar Neries pakrantės dviračių keliuku. Žinoma džiugu ir tai. Pesimizmo aurą taikome tiems, kurie dviratį naudoja, kaip transporto priemonę. Kurie diena dienon su ja važiuoja į darbą. Tik pastoviai važinėdamas dviračiu gali pastebėti mieste tvyrančią dviratininkų situaciją, dviratininkų saugumo nebuvimo klausimo aštrumą. Nežiūrint į aštrias dviratavimo problemas, kaip minėjome, dviratininkų bendruomenė mieste didėja, nors fiksuojami atvejai, kai saugus pasivažinėjimas dviračių taku baigiasi kelione į Anapilį. Siekiant nors kiek mažinti saugumo problemas norėtumr pakalbėti apie dviratininkui būtiną inventorių.

Šalmas

Iš savo, deja liūdnos patirties, primygtinai siūlome važinėti visiems su šalmu. Taip, važiuojant su šalmu yra daug nepatogumų. Šalmą reikia turėti, šalmą reikia užsidėti ir nusiimti, šalmas varžo judesius, šalmo buvimas atima laisvės pojūtį „lekiu su vėjeliu“, šalmas slepia gražius ilgus merginos plaukus, o dar baisiau tas velnio sugalvotas šalmas koreguoja nuostabias merginų šukuosenas.... na vieni minusai. Taip nepatogu, taip negražu, bet įprasite, priprasite ir tikrai išgyvensite šį šalmo teikiamą nemalonų pojūtį. Pliusas deja tik vienas – jūsų galvos saugumas. Ir blogiausia tai, kad galva sutrenkiama būtent tada, kai šalmo nedėvite. Taip, kad geriau dėvėkite šalmą važiuojant dviračiu. Beje pas mus klube yra pavyzdžių, kai šalmas padėjo dviratininkams net sustojus ir ilsintis! Ir jei ne šalmo devėjimas, pasekmės būtų buvusios žymiai liūdnesnės.

Žibintai, mirksiukai

Jei jau turite dviratį, tai privalu turėti ir baltos spalvos mirksiuką dviračio priekyje, raudonos spalvos mirksiuką dviračio gale. Abu mirksiukai turi būti matomi, o ne paslėpti po krepšiais, bagažine ar dar kaip nors uždengti. Reiktų įsisąmoninti, kad šie mirksiukai reikalingi Jums ir Jūsų saugumui, jie visada turi veikti tamsiu paros metu. Patartina įsijungti lietui lyjant ar esant rūkui ir dienos metu. Jokiu būdu nereikia stengtis taupyti mirksiukams baterijų ar akumuliatorių energijos. Patogu naudoti magnetinius mirksiukus, tada pamiršti baterijas ar akumuliatorius, sėdi važiuoji ir jie visada šviečia, mirksi ar diena ar naktis, rūpintis naujomis baterijomis nereikia, na išties patogu. Kaip ryškiai turi šviesti mirksiukai? – kuo ryškiau tuo geriau. Perkant mirksiukus galite žinoma sutaupyti ir kartu apgauti save nusipirkus mirksiukus, kurie „ale“ šviečia už kokius 1-3 eur iš „Maxima“. Pagal Lietuvos KET dienos metu važiuojant Lietuvos keliais privaloma turėti žibintus ARBA liemenę. Važiuojant vakare PRIVALOMA TURĖTI ir tą, ir tą. Rekomenduojame visą laiką prie dviračio, kuprinėje turėti liemenę, kad užtrukus būtų galima ją apsirengti.Primenu, mirksiukų tikslas yra, kad Jūs būtumėte pastebėtas iš kuo tolesnio atstumo – tai Jūsų saugumas. Jūs kelyje turite būti matomi, kuo anksčiau eismo dalyviai jus pastebi, tuo Jūs esate saugesnis.

Apranga

Dėl aprangos, galėtume išskirti 3 SVARBIUS kriterijus: aprangos ryškumas, aprangos funkcionalumas ir aprangos patogumas. Būtent dviratininko aprangos ryškumą pažymėjome pirmoje eilėje, nes tai tiesiogiai susijęs klausimas su dviratininko saugumu. Kuo iš toliau Jus pamato vairuotojai, pėstieji, tuo saugesnis Jūsų kaip dviratininko važiavimas. Vairuotojai tikrai labiau gerbia dviratininkus su ryškia apranga, nei užsidėjus standartinius džinsus ir pilkus ar asfalto spalvos marškinėlius, tamsiu paros metu juodą striukę. Labai gerai , kai į apranga jau yra įsiūta atšvaitų juostelės ar uždėtas atspindintis šviesos reflektorius. Toliau kalbant apie aprangą, dviratininkui ji turi būti patogi ir nevaržyti judesių. Džinsai netinka važinėti dviračiu, nors jau yra specialiai gaminami džinsai miesto dviratininkams , kurie turi visas reikiamas savybes, nepraleidžia vandens, kvėpuoja, elastingi ir žinoma stilingi. O standartiniai džinsai sunkūs, trina, per lietų permirksta ir greit neišdžiūna, na vieni nepatogumai. Marškinėliai dviratininkui turi būti aptempti, nesudaryti „burės efekto“, iš praktikos sakome, kad sintetiniai marškinėliai geriau nei medvilniniai, nes jie geriau išgaruoja ir „kvėpuoja“. Taip pat paminėtina tai, kad, kas pabando dviratininkų šortus su „pampersais“ ir toliau juos sėkmingai naudoja, nors iš pradžių būna tikrai skeptiškas nusistatymas prieš juos. Na tipo „juokinga“ „keista“..... neagituojam, bet pabandykite ir tada vertinkite.

Veidrodis

Važiuojant dviračiu patariam naudoti veidrodėlius. Dažniausiai veidrodėlius naudoja juos pritaisydami ant vairo. Kitas populiarus variantas yra veidrodėlį tvirtinti ant šalmo. Veidrodėlių naudojimas leidžia dviratininkui važiuoti ir nesukinėti galvos, bei nesistengti atsigręžti. Bandymas atsigręžti važiuojant dviračiu kartais sukelia liūdnas pasekmes – dviratininkas susimėto vairą ir nuvirsta, arba nusigręžęs „pagauna“ kliūt,į ir tada nuvirsta. Labai didelė tikimybė atsisukus atgal iškrypti iš judančios tiesios trajektorijos, tai pavojinga, ypatingai kai važiuojate  judria miesto gatve. Turint vieną ar kitą veidrodį dviratininkui nereikia sukinėtis ir tada jo saugumo laipsnis didėja.

Kvėpavimo kaukės

Pastaruoju metu prekyboje pasirodė specialios kaukės. Dviratininkai  jau važinėja mieste su specialiomis kaukėmis. Šios kaukės būna su keičiamais filtrais arba be jų. Tie kas gyvena ne didmiestyje šios problemos nesupras, bet deja ji yra. Ar reikia naudoti tokio tipo respiratorius ar panašias priemones ? Nežinau, bet faktai tokie, kad sudeginus vieną kg. benzino ir vieną kg. dyzelinio kuro mums į aplinką patenka teršalų :

  • Teršalas/nuodas kūnui Benzinas Dyzelinas
  • Teršalo svorio matas gr. gr. 
  • Anglies monoksidas 465 21
  • Angliavandeniliai 23 4
  • Azoto oksidai 15 18
  • Sieros dioksidas 2 8
  • Aldehidai 1 1
  • Suodžiai 1 5
  • Švinas 0,5 
  • Iš viso: 507 gr. 557 gr. 

Dabar tik galite įsivaizduoti, skaičiuoti, kokį kiekį ir kokią „puokštę“ teršalų gauna mūsų mylimas kūnas važiuojant kamščiuose dviračiu kartu su automobiliais. Patarimas - geriau vengti tokių kelių ir daryti lanką ekologiškesniu keliu.

Akiniai

Kalbant apie akinius dviratininkėms-merginoms norisi parašyti, kad važiuojant dviračiu merginos turi dėvėti ir akinius nuo saulės, nes tai gražu. Akiniai atlieka ir daugiau labai gerų funkcijų apart, kad papuošia merginas. Važiuojant tiek asfaltuotais keliais tiek žvyrkeliais susiduriame su dulkėmis. Jos griaužia akis, blogina matomumą ir t.t. Labai svarbus momentas akims, kai važiuoji ir įskrenda koks vabzdys (vabzdė)  į akį. Naudojant akinius, šios problemos tiesiog nėra. Taip pat važiuojant miško takeliu ar parke pasimaišo medžių, krūmų šakos. Naudojant akinius, jūsų akys bus apsaugotos. Pravažiuojanti mašina pakelia į viršų mažus akmenukus, ir jie papuola dviratininkui į veidą, deja pataiko kartais ir į akį. Akiniai dar saugo ir nuo saulės spindulių, nereikia prisimerkti. Patogu naudoti akinius ir lyjant lietui, vanduo nepatenka į akis. Yra patartina naudoti dviratininkams skirtus akinius, kurių stikliukai  yra keičiasi. Juos galima naudoti tiek šviesiu, tiek tamsiu paros metu. Kalbant apie akinius labai brangių nenaudokite, nes keliaujant jie turi savybę susibraižyti, todėl galiba  kas sezoną ar kas antrą akinius be gailesčio pasikeisti. Žinoma priežastis, kad su akiniais esi „kietas“ yra svarbiausia :)